Slik tar du vare på felgene dine

Vask felgene på sommerdekkene så ofte du kan, gjerne med en oppvaskbørste. Hvis noe fester seg inne i felgene på dekkene, ikke vent med å fjerne det.

Publisert: 12. Jun 2017 | Kategori: Felger

Felger har gjennom historien vært en statement på hva slags person du er og hva slags forhold du har til bilen din. For noen er felger det stiligste som finnes, andre kunne ikke bry seg mindre. Imidlertid er det én sak som bør være felles for alle bileiere: Ta vare på felgene dine, uansett hvor lite interessert du er i hvordan dine bilhjul fremstår.

Forsiktig med felgrens

Kombinasjonen veisalt, grus, fuktighet og kulde utfordrer vedlikehold av kjøretøy i Norden. Men løsningen er ikke alltid opplagt.

Ikke hent frem oppvaskmiddel eller annet rengjøringsmiddel, Ifølge Mekonomen kan det nemlig tørke ut lakken på dine felger. Det riktige er å bruke middel som er tilpasset felgvask. Og bruker du felgrens bør du være nøye med å skylle bort rensemiddelet umiddelbart, det er sterke saker!

Les mer her.

Oppvaskbørsten er fin å bruke når du skal få felger rene. Og kommer du ikke ordentlig til, kan du eventuelt kjøpe egne felgbørster. Uansett er det viktig å skylle dine hjul grundig etterpå.

Felger bør også tørkes innendørs for å få fuktigheten ut av lakken. Skal de lagres utendørs må det være god lufting, og felgene må være helt tørre først før de lagres. Ligg derfor unna plastposene, i plasten danner det seg nemlig lett fuktighet.

Forsiktig med for høyt trykk og små skader

Ekspertene anbefaler heller ikke høyt vanntrykk og store temperaturendringer.

Høytrykkspyler er ikke det beste fordi det er en fare for at det trenger vann inn i lakken. Hold høytrykket spesielt unna blanke aluminiumsfelger eller fargede felger med blanke felt.

Vanntrykket i en hageslange er helt ok, og varmt vann anbefales i kombinasjon med bilvaskemidler, svamp og pusseklut. Pøser du på med du iskaldt vann, bør du være sikker på at felgene ikke er for varme, ellers er det fare for sprekkdannelser. For å beskytte lakken er det en del som bruker polish eller lakkforselger som bidrar til å tette porene i lakken.

Steinsprut og skrapemerker kan oppstå på felger. En liten skade har lett for å bli større hvis du ignorerer den. Skitt ødelegger, det samme gjør fuktighet som trenger inn overalt. Slip derfor ned lakken, rengjør ordentlig og lakk på nytt.

Pass på rustdannelser!

Lettmetallsfelger rammes av rust de også, men langt fra på samme måte som stålfelgene. Stål sammen med aluminium vil alltid ha et korrosjonsproblem i en eller annen grad.

Stålbolter i kontakt med aluminiumsfelger gir normalt lite rust gjennom en tørr sommer.

Om vinteren er det annerledes. Stål og aluminium i kombinasjon med salt og fuktighet er ikke gunstig, spesielt i områdene rundt hjulboltene. Tildekking av hjulbolter med lokk som reduserer salt og fuktighet vil begrense nivået. Både bolter, muttere og felger bør derfor behandles med en forsegler når man setter hjul på bilen før vintersesongen starter for alvor.

Hvis du velger sommerfelger på vinterføre kan det føre til større slitasje. Pakker snøen seg i felgene, kan den fryse til is og føre til ubalanse i hjulene. Feil type felg kan være én årsak til vibrasjoner og risting i rattet under kjøring på snø, mener NAF.

De fleste aluminiumsfelger har et klarlakkbelegg. Hvis du tillater bremsestøv å sitte på hjulene i en lengre periode, kan det spise opp belegget som beskytter felgen din.

Les mer her.