De viktigste grunnene til å bytte til sommerdekk

Kan man ikke bare benytte de samme fire bildekkene hele året? Nei, sier ekspertene. Her er hvorfor.

Publisert: 14. Feb 2017 | Kategori: Sommerdekk

Sommerdekk er, som navnet tilsier, spesielt utviklet for optimal ytelse i sommerhalvåret. Det innebærer blant annet at gummiblandingen er ulik.

Med vinterdekk har dekkprodusentene en utfordring: De skal holde seg myke og fleksible under kalde forhold og gi skikkelig grep i lave temperaturer på både tørre og våte underlag, ofte med flere islag på asfalten.

Problemet er at denne dekkeffekten forsvinner etter hvert som det blir varmere i været.

Sommerhjul har en hardere gummiblanding i dekkene. De unngår både å bli myke og klebrige, dessuten blir det bedre effekt under oppbremsing, i tillegg til lavere rullemotstand og drivstofforbruk hvis det er skikkelig varmt i været.

Kritisk temperatur

Været bør man jo alltid sjekke før man skal hive seg i bilen, spesielt i forkant av en langtur.

Men hvor går grensen for vinterdekk kontra sommerdekk?

En tommelfingerregel er at sommerdekk griper godt på tørre og våte veier, og fungerer best over + 7°C. Bruker du litt slitte vinterdekk på våte veier kan du fort oppleve at dekkene slipper taket, spesielt hvis farten er stor inn i krappe svinger. Sidegrep og langsgående grep er to forskjellige faktorer – vær bevisst på begge.

Mønsteret på sommerdekkene er designet for å lede vekk vann – dermed minskes risikoen for vannplaning. Husk at du er nødt til å stole 110 prosent på dekkene, uansett hvor god eller dårlig sjåfør du er. Akselerasjon – styring – bremsing, alle disse kreftene går via dekkene. Tenk deg at du er avhengig av fire rullende håndflater som skal holde de enorme kreftene i sjakk – sagt med andre ord kjøretøyet og deg selv på veien.

Korrekt trykk

Ofte kontrollerer man lufttrykket i dekkene for sjelden. Du kan sjekke manualen for optimalt trykk. For lavt lufftrykk gjør det vanskeligere å holde kontroll på kjøretøyet, og øker faren for skrensing.

Slurver du i tillegg med mønsterdybden blir grepet på våte veier dårligere og risikoen for vannplaning øker. I Norge er det påbudt med en mønsterdybde på 1,6 mm (eller mer).

Enhver som har vannplanet kjenner igjen den utrolig ekle følelsen med å miste kontroll over bilen. Er du heldig, slipper du unna med å bytte de slitte dekkene. Alternativet er langt mer alvorlig.

Kan minske utslippene

Husk at jo høyere klassifisering det er på sommerdekkene dine, jo lavere blir drivstofforbruket. Såkalte “grønne” dekk er laget for å rulle lengst mulig. Målet er å minske forbruket og utslipp av karbondioksid. 20 prosent av det totale drivstofforbruket er avhengig av dekkene dine

En overordnet regel er at dekket må tåle bilens topphastighet. Men bileiere vil i tillegg være opptatt av dekkenes levetid kontra kjøreegenskaper, støy og komfort. De fire hjulene må passe til akkurat din bil.

Husk uansett å prate med en dekkforhandler du stoler på og har bred kunnskap innen området. De kan som regel hjelpe deg med å velge riktig dekk for akkurat din bil.