Gode sommerdekk korter ned bremselengden

Flere undersøkelser viser hvor utrolig viktig det er å droppe vinterdekkene om sommeren. Forskjellene i bremselengde er dramatiske.

Publisert: 23. Mar 2017 | Kategori: Sommerdekk

En forskningsrapport fra det svenske Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) gjennomført for et par år siden, illustrerer hvorfor det faktisk har en stor betydning å skifte de piggfrie vinterdekk om våren.

Resultatene viste at piggfrie vinterdekk i snitt resulterte i 15–20 prosent lengre bremslengde sammenliknet med sommerdekk.

Det var to overraskelser ifølge forskerne på VTI:

  1. De visste det var forskjeller, men ikke at den var så stor på våt asfalt (20 prosent)
  2. På tørr asfalt har vinterdekkene også en lengre bremselengde (15 prosent)

Det skrev Teknisk Ukeblad allerede i april 2015

Større risiko for ulykker og skader

Svenske VTI fant i tillegg ut at risikoen for skader på grunn av ulykker øker ved bruk av vinterdekk på sommerføre. Det gjelder ved tre ulike scenarier: Kollisjon bakfra, frontkollisjoner og påkjørsel av fotgjengere.

Ved høye hastigheter kan ulykker og skaderisikoen bortimot fordobles. Når gode sommerdekk på tørr veibane bremser fra 80 km/t til 25 km/t, har de samme dekkene på vått underlag bremset ned til 34 km/t. For vinterdekk på vått underlag er den tilsvarende hastigheten etter bremsing 46 km/t, skriver Teknisk Ukeblad.

Det er imidlertid viktig å presisere at dette gjelder skikkelige sommerdekk. Dekk som er lagret korrekt har langt bedre friksjon mot underlaget enn dekk som lagres varmt eller er blitt eksponert for for mye sollys.

Mister veigrep i svinger

Gummiblandingen i vinterdekkene er det som påvirker veigrepet på glatt underlag. Og det kan gi ekstreme utslag:

På tørr asfalt har en normal personbil stopplengder på 88 meter hvis du kjører i 110 km/t. Tilsvarende bil har 497 meter stopplengde på svært glatte vinterveier, forteller Statens vegvesen, ifølge Teknisk Ukeblad

Men det er ikke bare økende bremselengde man skal bekymre seg for: Sidestabiliteten blir også langt dårligere. Bilen slipper fortere i rundkjøringer i varmt vær med piggfrie vinterdekk, enn når det sitter sommerdekk på kjøretøyet ditt.

NAF anbefaler at du tester dekkene dine ofte ift veigrepet. Bare pass på at det ikke er biler rett bak eller at det kommer kjøretøy mot deg. Husk at en økning på 10 km/t i en hastighet på 30-50 km/t (byfart) vil omtrent doble bremselengde din. Det samme gjelder sidekreftene i svinger.

Dette kan du gjøre for å teste veigrepet:

  • Kjenn motstanden på rattet. Forsøk deg på liten rattbevegelse i svingen. Følger kjøretøyet kommandoen fra rattet?
  • Kjenn på veigrep ved akselerasjon. Hvor enkelt slipper hjulene?
  • Korte prøvebremsinger bortover veien. Hvor mye bremser hjulene egentlig?

Les mer på NAFs hjemmesider.

Elektronikk hjelper med å holde bilen på veien

Også i dag er dekkene viktigst for veigrepet på vått eller isete føre, men moderne elektronikk er blitt en god medhjelper.

Den skal bidra til å holde bilen i veibanen, også når du mister kontrollen.

Spørsmålene du bør stille deg:

Hvilke systemer har bilen din? Og hvordan fungerer de i praksis? Det er uansett en svært dårlig idé å skru av antiskrens og antispinn.

En del moderne biler vil faktisk være avhengige av elektronikk for at du ikke skal gå rundt i en unnamanøver på tørr asfalt.