Ikke ignorer mønsteret i dekkene dine

Det er en svært god grunn til at NAF velger å gi strengere anbefalinger til mønsterdybde på både vinterdekk og sommerdekk.

Publisert: 28. Feb 2017 | Kategori: Sommerdekk, Vinterdekk

NAF anbefaler 3 mm på sommerdekk og 4 mm på vinterdekk. Kravene i lovverket er på 1,6 mm og 3 mm.

Et nytt dekk har en mønsterdybde på rundt 8 mm, og om du havner i en kontroll, vil dekkene bli målt på det punktet der slitasjen er størst. Det er verdt å merke seg dette fordi dekkene ofte blir ujevnt slitt.

Dette er kravene til dekk på biler i Norge

Hold øye med trykket i dekkene

Som oftest kontrollerer bileiere lufttrykket i dekkene for sjelden. Du kan sjekke bilens instruksjonsbok for optimalt trykk. Lavt lufttrykk gjør det vanskeligere å holde kontroll på kjøretøyet, og øker faren for skrens. Trykket er viktig med hensyn til både kjøresikkerhet, komfort, drivstofforbruk og dekkslitasje.

Det bør holde å kontrollere trykket annen hver måned. Og husk at det er kjøretøyets totalvekt som avgjør. Kravene til mønsterdybde som ble nevnt tidligere i artikkelen gjelder kjøretøy under 3500 kilo. Det er ikke bilens egenvekt som er avgjørende. En bil kan veie 2500 kilo, men den tillatte totalvekten kan være mye høyere fordi du innimellom laster den tungt. I de tilfellene må du øke trykket i dekkene.

Vannplaning med mindre mønsterdybde

I regelverket står det at det må være minimum mønsterdybde over tre fjerdedeler av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets. Det gjelder både personbiler og tyngre biler med totalvekt over 3500 kilo.

Det viktigste er at kjøretøy – uansett om det er piggdekk, vinterdekk uten pigg eller sommerdekk har tilstrekkelig veigrep! Så hvis mønsterdybden på piggdekkene dine tilfredsstiller dette, er det ingen krav om at alle piggene må være på plass i piggdekkene.

Spesielt på våt vei vil du merke om du har tilstrekkelig veigrep og mønsterdybde. Gummiblandingen på et sommerdekk er ganske hardt, og profilen har et langsgående mønster som gjør at vannet kan samles. Det transporteres bort via tverrgående spor. Sammen med kantene på mønsteret vil dekkene redusere risikoen for vannplaning.

Vinterdekk er mykere enn sommerdekk, og profilen har hundrevis av kanaler/lameller/innsnitt som griper inn i snø og is. Alle lamellene skjærer gjennom blokkmønstrene i dekkene. Utsettes dekkene for krefter, deformeres blokkene og gjør at de sammen med lamellene får en sagtannet utforming som griper inn i snøen. Dette gjør trekkraften langt bedre og reduserer bremselengden.

Så viktig er mønsterdybdene i vinterdekkene

Måling av mønsterdybden

Moderne dekk har en indikator for dekkslitasje. Du kan sjekke selv ved å bruke en mynt, men er du det minste i tvil om slitasjen er for stor, kontakt nærmeste verksted.

De vil kunne estimere for deg hvor lang levetid dekkene dine har.

Arbeidere på verksted benytter en såkalt laster-triangelmåling som måler mønsterdybden på tvers av hele dekket. Kjøretøyet ruller over et verktøy som er integrert i gulvet.

Ikke ta noen sjanse med sikkerhet for deg som sjåfør og bileier, passasjerene og bilen din. Sjekk heller for ofte enn for sjelden!