Man kan få sommerdekk superbillig om vinteren

Det blir kanskje litt bakvendt å tenke på sommerhjul i vinterstid, men er du opptatt av kvalitet kombinert med en solid rabatt, er det ikke så dumt likevel. Ta en kikk på de ulike dekktestene før du bestemmer deg. Forhåpentligvis finnes de beste fortsatt på lager.

Publisert: 2. Jan 2017 | Kategori: Sommerdekk

Du har forhåpentligvis lagt sommerdekkene dine på et tørt, mørkt og svalt sted. Det vanligste er garasjen eller kjelleren.

Les “Slik lagrer du sommerdekkene i vinter“.

Er du imidlertid i tvil om de holder også neste år fordi de er i grenseland aldersmessig, er det mange dekkforhandlere som har gode sommerdekktilbud utenom sesongen. Du kan få 70 prosent rabattsommerdekk som er mer enn to år gamle så lenge de ligger på lager. Det er også halv pris (eller mer) på sommerhjul som er yngre enn to år gamle. Forutsetningen er også her at de er tilgjengelig på lager.

Merk at hjuldimensjonen må stemme og at det varierer i forhold til dekkmerker hvilken prosentrabatt man faktisk kan få.

Ha uansett fokus på kvalitet

Man kan altså få topp merker til en lav pris i disse lavsesongperiodene. En overordnet regel er at dekket må tåle bilens topphastighet. Men bileiere vil i tillegg være opptatt av dekkenes levetid kontra kjøreegenskaper, støy og komfort. De fire hjulene må passe til akkurat din bil.

Husk at kontaktflaten mellom bilen og veien ikke er større enn en hånd, samtidig som drivstofføkonomien ved lavere rullemotstand spiller inn. 20 prosent av det totale drivstofforbruket er avhengig av dekkene.

Les mer om sommerdekkDekk1 sine egne sider.

Sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet

Bruk også litt tid og ikke hiv deg over første og beste tilbud på kjente dekk. Mange variabler spiller inn, og det er ikke sikkert at dekkene du foretrekker, passer så godt for ditt bilmerke og modell. Merk deg at tester av dekk ofte foretas på et generelt grunnlag, så testvinnere behøver ikke være allmenngyldige for alle bilmerker.

Sikkerheten skal og må sitte i førersetet ved valgene dine. Lenge før minstekravet på 1,6 millimeter mønsterdybde kan brukte dekk ha farlig dårlige egenskaper mot for eksempel vannplaning. Da er det på tide å kjøpe nye. Det er for sent å angre på dekkjøp når du først har havnet i en kritisk situasjon.

NAF får ofte spørsmål om større og bredere hjul gir bedre veigrep. I årets sommerdekktest har NAF og bladet Motor tatt med 18-tommers dekk i testen som en referanse. Konklusjonen er at de største hjulene presterer bedre enn standard dekk i forhold til bremsing og kjøreegenskaper, men vannplaner ved lav hastighet. Dessuten har de naturlig nok betydelig høyere rullemotstand.

Les mer om NAF-testen av sommerdekk 2016 her.

Viktige kriterier å styre etter

Det blir ofte personlig hvilke egenskaper som vektlegges når det gjelder valg av dekk. Vi Menn Top Gear gjennom Klikk.no har tidligere spurt seniorrådgiver Kjell Magne Aalbergsjø i Opplysningsrådet for Veitrafikken hvilke kriterier man bør legge til grunn.

Aalbergsjø har lang erfaring med dekktester og vektlegger følgende:

– Bremseegenskaper, dreneringsegenskaper, veigrep, stabilitet, rullemotstand og støy – i den rekkefølgen.

Les mer på Klikk.no.

Utfordringen for alle dekkprodusenter er å kombinere lav rullemotstand med godt grep både når det er vått og tørt, samt levere dekk med lang levetid og begrenset lydnivå.