Skulle dekkene dine punktere

Sommer som vinter: Sørg alltid for å ha utstyret i orden før du drar på tur. Da gjelder det å ha mer enn punkteringsvæske og kompressor i bagasjerommet hvis uhell med vinter- eller sommerdekk skulle ramme deg.

Publisert: 29. Mar 2017 | Kategori: Sommerdekk, Vinterdekk

Det er viktig å ha et reparasjonssett som består av punkteringsvæske for å tette det punkterte hullet, og en liten kompressor til å blåse det opp. Imidlertid er det dumt å droppe jekk og reservehjul.

NAF mener dette fremdeles er viktig utstyr som bør være standard i bilens bagasjerom, spesielt før man drar på langtur med familien.

Vær forberedt

Det er helt vanlig å tenke at «det skjer ikke meg!». Man har følelsen av at punktering ikke skjer så ofte, men NAF sier det likevel skjer oftere enn man tror. Det er én av de vanligste årsakene til at folk blir stående fast med kjøretøyet, den tredje største årsaken til at medlemmene ber om assistanse (bak batteri- og motorfeil).

Derfor kan det være smart å ha et reservehjul tilgjengelig, enten i mindre format hvis plassen er liten («space-wheel»), eller blant ett av de fire dekkene du vanligvis bruker i motsatt sesong.

Kjøper du ny bil bør du sjekke hva som er med av ekstrautstyr i nødstilfeller. Gul vest og varseltrekant er en selvfølge, mens man også kan teste jekken ved å øve på hjulskift på hjemmebane.

Det finnes jekker i ulike dimensjoner, og det er greit å finne ut hvordan de fungerer. Noen er veldig lette og kan utsettes for materialtretthet, gi etter og bli skjeve ved feilbruk. Derfor kan det vært ett tips å skaffe seg en solid jekk både til hjemmebruk og i tilfelle ulykker på veien.

Det er best å sette bilen på et flatt underlag, i tillegg til å sette på brekket. Det lureste er å være to personer, men uansett må du plassere jekken der jekkfestene er markert. Det finnes noen marerittscenarier hvor bilen ramler ned på en kroppsdel.

Sjekk utløpsdatoen på væsken

Det er først og fremst for å spare vekt, plass og drivstofforbruk at bilprodusenter erstatter reservehjulet med et reparasjonssett bestående av tetteskum og kompressor. Finn ut om det følger reservedekk med i bilen og om jekken er solid nok, men også hva som er utløpsdatoen på punkteringsvæsken…

De færreste nyere biler har reservehjul, 87 prosent av dagens nye biler kommer uten, skriver Vi Menn høsten 2014.

Dessuten er det ikke bare, bare å bruke skummet på dekkene. Skummet tetter ikke alle punkteringer, for eksempel ved rift, flenger og spikerhull. Det er uansett lurt å frakte kjøretøyet direkte til et dekkverksted hvis du har reparert en punktering med tetteskum.

Punkteringssikre dekk (Run Flat Technology)

Såkalte punkteringssikre dekk er litt dyrere og muligens fortsatt litt mindre komfortable i dag. For noen år siden var de både harde og sporet kraftig. I det siste har det skjedd en kraftig utvikling i positiv retning

Run Flat Technology (RFT) kan være en god investering hvis du ikke ønsker å sette på reservehjulet, eller benytte tetteskummet. Da unngår du det nervepirrende å vente på veihjelp i refleksvest langs en høytrafikkert motorvei en mørk høstdag.

Hvis et dekk plutselig mister lufttrykket, er det vanskelig å beholde kontrollen over bilen. Run Flat-dekk gjør at du klarer å holde deg på veien. En spesielt forsterket sidevegg og en ny type gummi lar deg bruke dekkene i opptil 250 kilometer i en hastighet på 80 km/t, slik at du kan fortsette til nærmeste verksted for å få reparert dekket.

EU-regler for å sjekke dekktrykket

RFT krever dekktrykkovervåking, noe som innebærer at ikke alle biltyper kan ha installert disse dekkene. Fra 1. november 2014 ble det lovpålagt med dekktrykksmonitorer i alle nye biler, med ulike systemer som forteller når lufttrykket dekkene synker.

I RFT-dekk er teknologien behjelpelig med å holde gummien kjølig etter en punktering. Dette gjør dekkene i stand til å løse oppgaven med å fungere etter et eventuelt uhell, skriver Vi Menn.

Husk at et standard dekk hvor luften plutselig forsvinner kan føre til stygge avkjøringer. Et RFT-dekk kan punktere slik at du knapt merker det.