Slik sjekker du slitasje på sommerdekkene dine

Er du usikker på om sommerdekkene dine kan brukes nok én sesong? Du kan gjerne sjekke selv! Her er noen tips både til hva du skal se etter og hva du skal ta hensyn til for at dekkene skal vare lenger.

Publisert: 1. Jun 2017 | Kategori: Sommerdekk

Dekk slites når de brukes, det er vanskelig å unngå det. Men du kan selv påvirke varigheten. Hold rede på lufttrykket jevnlig (du finner relevante tall både i manualen og på innsiden av førerdøren). Sommerdekk «sier fra» hvis du slurver med trykket og ignorer bilholdet generelt.

Unormal slitasje

Sjekk gjerne dine sommerdekk med en gang, særlig hvis de er et par år gamle. Ingen vits i å vente med denne livsviktige sjekken. Gjør du det ikke, kan konsekvensene bli langt større enn du hadde regnet med.

Se etter unormal slitasje på overflaten og i gummien.

Hvis dine sommerdekk er slitt i ytterkantene

Hvis de er slitt på begge kanter, må du kanskje fylle på luft evt. identifisere lekkasjer. Dekk mister alltid litt luft, men ved lavt lufttrykk forbrukes mer drivstoff, samtidig som ulykkesrisikoen øker. Er det bare forhjulene som har slik slitasje, bør du ta det roligere i svingene.

Hvis dine sommerdekk er slitt midt på

Da kan du ha for mye luft i dine sommerdekk. Dette kan øke risikoen for at ditt dekk faktisk punkterer. Da må du slippe ut luft til rett nivå, sjekk alltid hva som er korrekt for ditt bilmerke. Hvis du ignorerer dette, kan du enkelt punktere med et smell!

Hvis det er hakkete mønster på kantene av ditt sommerdekk

Hvis ditt dekk har merkelige mønstre rundt kantene, kan det hende de skrubber mot veibanen. Det kan være et taggete, fjærliknende mønster. Ta bilen en ekstra runde til verksted for å sjekke hva som kan justeres.

Les mer her.

Ujevn slitasje

Det finnes slitasjeindikatorer av hardgummi som blir synlige når dine sommerdekk sine slitebaner er slitt ned. Dukker de opp, må dekkene byttes sporenstreks. Merker på sideveggene angir hvor du eventuelt skal sjekke for slitasjen.

Imidlertid slites ofte dine sommerdekk ujevnt. Finner du helt nedslitte, nakne områder, eller ujevn slitasje, kan det hende hjulene trenger å bli balansert. Da tar du kontakt med et verksted.

Forhjulene er dessuten mer utsatt enn bakhjulene. Motoren sitter foran, dermed slites hjulene på frontakslene hurtigere. Er det mer enn det burde være ift bruk, bør du sjekke kjøringen din (det kan hende du kjører for fort i svinger), eller fjæringen.

Sammensatt bilde

Bildet er likevel enda mer komplisert mht. slitasje. Ifølge mittdekkvalg.no, som Dekkimportørenes forening står bak, må du ta hensyn til disse faktorene:

* Høy hastighet

Høye hastigheter øker drivstofforbruk og slitasje på dine dekk grunn av større rullemotstand.

* Belastning

Overbelastning er en vanlig årsak til redusert levetid på dine sommerdekk. Ved å øke belastningen med ti prosent utover det anbefalte, kan levetiden reduseres med 20 prosent

* Motorstørrelse

Økt akselerasjon gir større slitasje på dekk. 20 prosent flere hestekrefter gir ti prosent kortere kjørelengde

* Temperatur

Temperaturen utendørs påvirker sommerdekk sin levetid. Om temperaturen øker fra 15 til 30 grader, reduseres levetiden med 25 prosent.

* Veibanen

Dekk slites betydelig mer på tørr enn på våt vei.

* Hastighetsvariasjoner

Store variasjoner i hastighet øker slitasjen. Halverer du bremselengden, firedobles slitasjen, ifølge Dekkimportørenes forening.

Her finner du mer om disse faktorene på mittdekkvalg.no:

http://www.mittdekkvalg.no/gode-dekkraad/dekkslitasje