Vinterdekk med flere pigger blir lov

En endring i regelverket gjør at dekkprodusentene i Norge nå kan selge vinterdekk med flere pigger uten dispensasjon. Dermed blir det flere typer dekk for bileiere å velge mellom.

Publisert: 12. Oct 2017 | Kategori: Vinterdekk

Fra og med oktober i år er de norske forskriftene likestilte med de svenske og de finske. Norske bileiere kan dermed kjøpe piggdekk i flere land og bruke dem på tvers av landegrensene.

Opprinnelig var norske regler for piggdekk basert på felgstørrelse. Antall pigger var begrenset med et maks antall beregnet etter hjuldimensjon. Det har vært tillatt med 90 pigger til dimensjon til og med 13 tommer, 110 pigger til 14/15 tommer og 130 pigger fra og med 16 tommer

Så ble det innført nye regler som baserte seg på 50 pigger per rullemeter.

Det ble imidlertid problemer da det ble produsert nye vinterdekk med langt flere pigger i 2013. Nokian Hakkapeliitta 8 var testvinnere med 190 pigger det året, men piggdekkene var ulovlige å bruke i Norge. Veimyndighetene løste dette ved å innvilge dispensasjon med flere pigger i dekk. Unntaksreglene varte i fire år, til og med september 2017.

Usikkerhet rundt miljø

Veislitasje i forhold til mange pigger mot bar asfalt og produksjon av svevestøv skapte usikkerhet rundt vinterdekk med flere pigger i Norge. Nyere forskning viser imidlertid at det ikke nødvendigvis er en direkte sammenheng mellom antall pigger, veislitasje og svevestøvproduksjon.

Én årsak til at et større antall pigger ikke sliter mer på veibanen er at produsentene i dag bruker lettere pigger, en annen grunn er bevisstheten om at piggene ikke skal stikke for langt ut, men heller fjære innover i gummien.

Veigrep handler med andre ord ikke bare om volum, men også hvordan og hvor piggene plasseres i dekket. Uansett blir det heretter mulig for et bredere nordisk samarbeid mellom produsenter, forhandlere og myndigheter om utviklingen av piggdekk med samme parametre.

Les mer her.

Måler slitasje på steinplater

Såkalte overrun-tester brukes for å måle slitasje på underlaget. En steinplate kjøres over 400 ganger i 100km/t. Deretter blir slitasjen på underlaget målt ved å veie steinplaten.

Det måles imidlertid ikke hvilket støv som genereres, kun slitasjen. Dessuten blir det kunstig høy hastighet sammenliknet med kjøring i byområdene, hvor luftkvalitet er det største problemet.

Metoden er slett ikke perfekt og andre tester skal være på vei ut på markedet (blant annet i Finland). Foreløpig er det den vi har når vi måler slitasje på veibanen med piggdekk.

Les mer her.

Fra felgstørrelse til rulleomkrets

De nye reglene innebærer at maks antall pigger beregnes etter hvert enkelt dekk sin rulleomkrets. Eksempelvis vil et vinterdekk med to meter rulleomkrets maks kunne ha 100 pigger, mens ett med 2,5 meter rulleomkrets har en begrensning på 125 pigger.

Når du bremser får du flere striper i isen, noe som ikke overlapper hverandre. Slike piggdekk har også bedre grep sideveis av samme årsak.

Hvis du som bileier vurderer piggdekk bør du sjekke ut forskjellene.

Den nye forskriften finner du her.